Fartyget

FARTYGET

Det över 100-åriga Ångfartyget Norrtelje (sjösatt 1900) är kanske en av Norrtälje stads viktigaste symboler, belägen i inre hamnen bara ett stenkast ifrån stadens torg och butiker. Frekvent fotograferad tack vare sin skönhet och sitt historiska värde har den anrika båten, likt stadsvapnets ankare, en koppling till Norrtälje som en betydelsefull handelsplats vid havet. s/s Norrtelje byggdes 1900 och har legat i hamnen sedan 1968.

 

FAKTA

bat_illustration

Namn: s/s Norrtelje Maskinstyrka: 800 indikerade hkr Ångmaskin av typen trippelexpansion
Beställare: Norrtelje Ångfartygs AB Cyl.diameter: 390-644-1 052 mm
Konstruktör: Ingenjör Ernst Hernberg Slaglängd: 644 mm
Varv: William Lindbergs Verkstads- och Varfvs AB/Södra Varvet Ångtryck: max 13,7 kg/cm. Koleldad ångpanna
Längd: 44,2 meter Maxfart: ca. 15 knop
Bredd: 8,02 meter Pris: 225 000 kronor
Djupgående: 3,4 meter Ägare: Norrtelje Ångfartygs AB till 1911
Bruttotonnage: 359 reg.ton Waxholmsbolaget till 1965
Nyman & Schultz AB till 1968
Stiftelsen s/s Norrtelje f.o.m 1968
FILM/DVD

DVD & FILM

HISTORIEN OM MÄNNISKOR OCH EN ÅNGBÅT

I denna film får vi följa med på en historisk resa där gamla journalbilder blandas med nyproducerat material och intervjuer som bl.a. berättar om hur hon mirakulöst räddades från skrotningsdöden. s/s Norrtelje är ett levande minnesmärke från skärgårdsflottans glansfulla dagar och vittnar om en epok i sjöfartens historia. En tid då båtens transport av såväl människor som gods och post kan liknas med hur dagens Internet binder ihop och utvecklar nätverk. Så viktig var hon för uppbyggnaden av det Roslagen vi i dag känner. Och så viktigt är det därför att känna till hennes historia. Det är för framtiden vi gjort denna film.

SPRID VÅR HISTORIA VIDARE

Vi välkomnar företag att sälja vår DVD-film. Då medverkar du med att sprida kunskap kring en av de äldsta kulturskatterna i Norrtälje. DVD-filmen heter “s/s Norrtelje Historien om människor och en ångbåt” och finns att köpa på Turistbyrån. Ditt företag eller förening kan agera återförsäljare av DVDn när ni vill! Ring till vänföreningens kassör, Gun-Britt Kvart, på telefon 0176-57516 eller mejla gunbritt.kvart@telia.com, så kommer filmerna inom en vecka.

 

Maila din beställning till: gunbritt.kvart@telia.com
eller köp den på Turistbyrån i Norrtälje.

Filmen är 45 minuter lång och är producerad av TorVision. Priset för filmen är 150 kr + porto. Överskottet från försäljningen av DVD går oavkortat till Stiftelsen s/s Norrtelje som sörjer för underhållet av båten.

Historia

FARTYGET

s/s Norrtelje fick sitt namn efter staden som under början av 1900-talet var hennes hemmahamn. Redan i slutet av 1800-talet började ingenjörerna H.A Bertheau och Ernst Hernberg arbeta fram idé och konstruktion till detta fartyg som snabbt fick det välförtjänta namnet “Skärgårdsflottans drottning”; ett fartyg som gick lika bra i sjön som hon är vacker. Ett konstverk med graciösa linjer och ett gediget maskineri som kom att representera en höjdpunkt i skeppsbyggnadskonsten. Det är inte svårt att förstå varför så många känner stolthet inför bevarandet av s/s Norrtelje vår egen unika Kulturskatt!

Byggd år 1900 på William Lindbergs Verkstads- och Varfvs AB, Södra Varfvet i Stockholm, ansågs hon till och med vara höjdpunkten av vad som kunde nås inom skeppsbyggnadskonsten. ”Hennes vackra graciösa linjer gör henne till en utmärkt sjöbåt. Det är ett nöje att se henne klyva sjöarna…”. En av fartygets senare befälhavare, kapten Erik Westerberg, går ännu längre och yttrade vid ett tillfälle att ”det finns inte något bättre byggt fartyg än s/s Norrtelje”. Samspelet mellan skrov, maskineri och propeller var perfekt. Ingenjören H.A. Bertheau gav idén till fartygskonstruktionen, ingenjören Ernst Hernberg gjorde ritningarna och s/s Norrtelje byggdes för 225 000 kronor.

Första gången s/s Norrtelje lade till vid sin hemmahamn Norrtälje var den 12 juni år 1900. Hon sattes först in på traden Stockholm-Furusund-Norrtälje. Sommaren 1950 gick fartyget för sista gången i trafik mellan Stockholm och norra skärgården. Hon övergick till andra rutter, bl a som Ålandsbåt med dagliga turer mellan Norrtälje och Mariehamn.

På 60-talet räddades fartyget från skrotning av en räddningsaktion som sedermera blev en stiftelse som idag äger och förvaltar båten. En vänförening för stödjande av fartyget bildades 1998. Och nu ligger hon idag stilla och används inte i trafik, men är ett museum och en påminnelse om hur viktiga de ångdrivna skärgårdsbåtarna var i början av förra seklet.